Deklaracja dostępności serwisu do komunikacji z mieszkańcami Gminy Juchnowiec Kościelny
Urząd Gminy Juchnowiec Kościelny zobowiązuje się zapewnić dostępność strony internetowej do komunikacji z mieszkańcami Gminy Juchnowiec Kościelny zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do serwisu internetowego do komunikacji z mieszkańcami Gminy Juchnowiec Kościelny.
Data publikacji strony internetowej: 2023-12-28
Data ostatniej dużej aktualizacji: 2023-12-28
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Informacja o treściach niedostępnych:
Linki w serwisie otwierają się w tym samym oknie, jednak z uwagi na pewne ograniczenia systemowe mogą się zdarzyć sytuacje, w których będą się one otwierały w nowym oknie nie informując o tym użytkownika. Mogą się zdarzyć sytuacje, że pomimo starań redaktorów serwisu: - cel linku nie jest odpowiednio określony, - załączniki nie posiadają informacji na temat wielkości i formatu pliku, - pewne grafiki nie zawierają tekstów alternatywnych oraz wersji tekstowej.
Wyłączenia:
- mogą się zdarzyć sytuacje, że pewne dokumenty opublikowane na stronie są niedostępne z uwagi na fakt, że: - pochodzą z różnych źródeł, - opublikowane zostały w oparciu o zasady przyjęte w innej instytucji, - posiadają strukturę, w którą nie ma możliwości ingerencji – np. skany dokumentów. Brak możliwości odczytu mapy przez osobę słabowidzącą.
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
Oświadczenie sporządzono dnia 2024-01-01. Deklaracja została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia 2024-01-01.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Marta Holland, adres poczty elektronicznej koordynator@juchnowiec.gmina.pl. Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu 85 68 69 202. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji w formach alternatywnych, na przykład odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisania zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji w formie alternatywnej, powinna także określić formę tej informacji.
 Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie i nie później, niż w ciągu 7 dni. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące. Jeżeli zapewnienie dostępności nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
 W przypadku, gdy podmiot odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego dostępu do informacji, można złożyć skargę na takie działanie.
 Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Skargi i odwołania
Nazwa organu odwoławczego: Rzecznik Praw Obywatelskich
Adres organu odwoławczego: al. Solidarności 77 00-090 Warszawa
Adres e-mail organu odwoławczego: biurorzecznika@brpo.gov.pl
Telefon organu odwoławczego: 800 676 676
Dostępność architektoniczna
Budynek Urzędu Gminy Juchnowiec Kościelny, ul. Jaśminowa 19
Na parkingu przed budynkiem znajdują się miejsca parkingowe dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Na zewnątrz jak i wewnątrz budynku znajdują się wygodne miejsca do odpoczynku.
Zapewniono dogodny dostęp do budynku, przed wejściem i na parterze nie ma barier architektonicznych utrudniających poruszanie się. Drzwi wejściowe otwierają się automatycznie, są oznakowane taśmą, a ich szerokość umożliwia również swobodny przejazd osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, przy wejściu znajduje się oznaczony piktogramem dzwonek umożliwiający wezwanie pomocy. Do budynku można wejść z psem asystującym lub psem przewodnikiem.
Obiekt wyposażony jest w ścieżki naprowadzające i pola uwagi zwiększające orientację przestrzenną i bezpieczeństwo.
Na parterze budynku po lewej stronie od wejścia głównego znajduje się szatnia, a na wprost biuro podawcze z obniżonym kontuarem, gdzie można uzyskać informacje o dostępnych usługach , jak poruszać się po budynku, umówić się na spotkanie lub załatwić sprawę.
Biuro podawcze wyposażone jest w mobilną pętlę indukcyjną umożliwiającą osobie niesłyszącej posiadającej aparat słuchowy odbiór dźwięku poprzez cewkę (T), w pełni udźwiękowione urządzenie lektorskie dla osób niewidomych i słabowidzących, wystarczy umieścić tekst pod kamerą a urządzenie powiększy go i wyświetli w kolorach o wysokim kontraście lub też odczyta na głos jak również przenośne powiększalniki elektroniczne dla osób słabowidzących.
W budynku znajdują się dwa ciągi komunikacyjne pionowe (schody) po prawej i lewej stronie holu. Stopnie (pierwszy i ostatni) schodów oznaczone są pasami ostrzegawczymi koloru czarno-żółtego. Na końcach poręczy zamontowano brajlowskie nakładki, informujące osoby niewidome dokąd prowadzą schody.
Budynek wyposażony jest w windę z dostępem do wszystkich kondygnacji, klawisze wewnątrz windy również oznakowano alfabetem Braille’a.
Na każdym piętrze zamontowano plan tyflograficzny z napisami alfabetem Braille'a, który zawiera rozmieszczenie ważnych punktów znajdujących się na danej kondygnacji. Na parterze tyflomapa jest umieszczona po prawej stonie za drzwiami wejściowymi, natomiast na pierwszym i drugim piętrze po lewej stronie od wyjścia z windy.
Pomieszczenia oznaczone są tabliczkami kontrastowymi z drukiem powiększonym i pismem Braill’a na wysokości umożliwiającej korzystanie z nich przez osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich.
Na każdej kondygnacji znajdują się toalety przystosowane dla osób ze szczególnymi potrzebami, w których dostępne są przywoływacze.
Koordynatorem do spraw dostępności jest Pani Marta Holland, koordynator@juchnowiec.gmina.pl, tel. 85 68 69 202, którego zadaniem jest organizowanie wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Urząd Gminy Juchnowiec Kościelny.
Aplikacje mobilne
Aplikacja iPodlaskie służy do zgłaszania usterek w przestrzeni gminy. Zapewnia prostą dwustronną komunikację pomiędzy mieszkańcami a władzami lokalnymi. Dzięki iPodlaskie służby gminne mogą w szybki i dokładny sposób podjąć odpowiednie działania mające na celu rozwiązanie zgłoszonego problemu.
Aplikacja – bezpłatna aplikacja mobilna, w ramach której świadczone są usługi drogą elektroniczną na posiadanym przez Użytkownika Urządzeniu mobilnym. Aplikację można pobrać ze sklepu Google Play (dla systemu Android) oraz App Store (dla systemu iOS).